Βόρειος Ήπειρος: Ο Ελληνισμός που αντιστέκεται. Η σημερινή κατάσταση στη Βόρειο Ήπειρο


Μία δεκαπενταετία μετά την πτώση του «υπαρκτού σοσιαλισμού» και το άνοιγμα των συνόρων με την Αλβανία, η Βόρειος Ήπειρος βιώνει μία πραγματικότητα με όλη την τραγικότητα και την ειρωνεία που συνεπάγονται ιστορίες τις οποίες μόνο οι Έλληνες, από την αρχαία εποχή, ξέρουν να δημιουργούν.

 

Μία φορτισμένη ιστορικά περιοχή  δίπλα από την πόρτα μας ζεί στο μεταίχμιο επικίνδυνων καταστάσεων και πρωτοβουλιών, που στόχο έχουν τον αφελληνισμό της περιοχής, αντιμετωπίζοντας έτσι ,αυτό που απέφυγε επί δεκαετίες σκληρού διωγμού και ανείπωτων βασανιστηρίων , του τυραννικού ,αθεϊστικού καθεστώτος του Εμβέρ Χότζα.

 

Το απευκταίο έγινε εφικτό σε μία περίοδο που η Ελληνική πλευρά είχε τις περισσότερες ευκαιρίες και μέσα από ποτέ για να αποτρέψει τη δημογραφική αλλοίωση της περιοχής. Μιάς περιοχής της οποίας οι κάτοικοι περίμεναν και υπέφεραν τα πάνδεινα επί δεκαετίες μέχρι να αλλάξει η κατάσταση και να επικοινωνήσουν ελεύθερα, με την άλλη πλευρά. Τώρα ,δίνουν μία δύσκολη μάχη για να κρατηθούν στις εστίες τους.

Μέσα από το σημερινό άρθρο που στηρίζεται και σε στοιχεία επισήμων υπομνημάτων, της «ΟΜΟΝΟΙΑΣ» και του «ΚΕΑΔ», δηλ. των επισήμων εκπροσώπων των δικαίων και δικαιωμάτων της Ελληνικής Εθνικής Κοινότητας της Β. Ηπείρου, προς διεθνείς φορείς και προς την Ελληνική πλευρά  , θα φανεί ο διαρκής αγώνας από την μία πλευρά των Αλβανών να επιτύχουν μία εθνική εκκαθάριση χαμηλής έντασης, σε βάρος της ελληνικής εθνικής κοινότητας υπό τα απαθή και αδιάφορα πολλές βλέμματα των Ευρωπαίων και υπερατλαντικών συμμάχων ,και από την άλλη οι προσπάθειες των βορειοηπειρωτών και της ηγεσίας τους να αντέξουν στις προσπάθειες αυτές.

 

ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΒΟΡΕΙΟΗΠΕΙΡΩΤΩΝ ΑΠΟ ΑΛΒΑΝΙΚΗΣ ΠΛΕΥΡΑΣ

1.       ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΠΛΑΙΣΙΟ

Η επικύρωση από την Αλβανική Βουλή του Πλαισίου Αρχών του Συμβουλίου της Ευρώπης για την Προστασία των Εθνικών Μειονοτήτων, δεν συνοδεύτηκε-ως όφειλε- από νομοθετικές πράξεις που θα εξασφάλιζαν την εφαρμογή του. Οι πρωτοβουλίες των τοπικών αρχών για την προώθηση του Πλαισίου δεν έγιναν δεκτές από την κεντρική Κυβέρνηση. Η Σύμβαση Σταθερότητας για την Ν.Α. Ευρώπη εφαρμόζεται από το Αλβανικό κράτος μόνο στο ένα σκέλος του, που αφορά στην «Οικονομική Ανοικοδόμηση, τη Συνεργασία και την Ανάπτυξη» και αγνοείται το έτερο που προνοεί για τον «Εκδημοκρατισμό και τα Ανθρώπινα Δικαιώματα».

 

2.       ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΚΗ ΑΛΛΟΙΩΣΗ-ΑΣΦΑΛΕΙΑ

Όσον αφορά την ασφάλεια στο νότιο τμήμα της Αλβανίας η ρευστότητα από την εποχή της εξέγερσης του 97, παραμένει, συντηρούμενη, όπως καταγγέλλουν οι κάτοικοι, από την αδιαφορία και την ανοχή της αλβανικής κυβέρνησης, καθώς εξυπηρετεί στη δημογραφική αλλοίωση της περιοχής.

Στα Ελληνικά χωριά, όμως, η εικόνα είναι αποκαρδιωτική, για πρόσθετους εθνικούς λόγους. Η Δερβιτσάνη –για παράδειγμα- με τους 1300 κατοίκους της, γεννάει, ίσως, τη λιγότερη θλίψη, μια και πρόκειται για αμιγώς Ελληνικό χωριό. Κι ας έχει μείνει εκεί το ένα τέταρτο των κατοίκων που ζούσαν πριν από δέκα χρόνια.

Το ερώτημα ωστόσο που προκύπτει είναι, ως πότε θα παραμείνουν αμιγώς Ελληνικά τα χωριά μας; Ήδη, στους Αγίους Σαράντα, το Αργυρόκαστρο, τη Χειμάρρα, η πληθυσμιακή σύνθεση έχει αλλάξει εις βάρος της Ελληνικής μειονότητας. Τους Βορειοηπειρώτες που αναζήτησαν καλύτερη ζωή στην Ελλάδα, αντικαθιστούν Μουσουλμάνοι έποικοι από τη Βόρειο Αλβανία, οι οποίοι, με διάφορα «τερτίπια» παίρνουν τη γή τους.

 

3.       ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ

Η πολιτική του αλβανικού κράτους συνεχίζει την πρακτική του προηγούμενου δικτατορικού καθεστώτος που επέτρεπε σχολεία με μαθήματα στα ελληνικά μόνο εντός των αυθαιρέτως οριζομένων ως «μειονοτικών ζωνών», ενώ αποκλείονται περιοχές με μεγάλο ελληνικό πληθυσμό.

Τι είναι αυτές οι «μειονοτικές ζώνες»;Η Αλβανική πλευρά αυθαίρετα ορίζει ως όρια της Ελληνικής παρουσίας μόνο 99 χωριά των περιοχών Δελβίνου-Αργυροκάστρου και Αγίων Σαράντα-μη συμπεριλαμβανομένων και των 3 αυτών πόλεων-.Έτσι ,πόλεις με ισχυρή και αδιάκοπη επί αιώνες Ελληνική πνευματική και πολιτιστική παρουσία, όπως οι 3 προαναφερόμενες πόλεις ,αλλά και η Κορυτσά,το η Χειμάρρα, η Πρεμετή, το Λεσκοβίκι, το Πόγραδετς, η Ερσέκα, θα στερηθούν του δικαιώματος λειτουργίας δημόσιου Ελληνικού σχολείου με το αιτιολογικό ότι δεν ανήκουν στην καθορισμένη μειονοτική περιοχή.

Στις περιοχές αυτές, η ιδιωτική πρωτοβουλία και ειδικότερα οι προσπάθειες του ΠΑ.ΣΥ.Β.Α. και της Σ.Φ.Ε.Β.Α. ανέπτυξαν σε ολόκληρη την Αλβανία τον θεσμό των Φροντιστηρίων εκμάθησης της Ελληνικής γλώσσας έναν θεσμό που ήδη έχει να παρουσιάσει λαμπρά αποτελέσματα σε όλη την επικράτεια. Ειδικότερα στην Κορυτσά στην μεγάλη αυτή προσπάθεια και υπό την ακούραστη φροντίδα ενός λαμπρού διπλωμάτη, του προξένου κ. Ελ. Πρώιου, συνεισφέρουν και άλλοι παράγοντες όπως  η εταιρεία ΜΗΧΑΝΙΚΗ, ο π. Ελ.Καρακίτσιος κ.α.).

 

 4.       ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΒΟΗΘΕΙΑΣ

Η διανομή της οικονομικής βοήθειας από το εξωτερικό (της ελληνικής συμπεριλαμβανομένης και των δημοσίων πόρων επίσης), χρησιμοποιείται κατά τρόπο που συνιστά διάκριση κατά της μειονότητας.  Ενώ οι περιοχές όπου ιστορικά ζουν οι Έλληνες σε μεγάλους αριθμούς, συνεισφέρουν περισσότερο από κάθε άλλη περιοχή, πλην της πρωτεύουσας, των Τιράνων, στην οικονομική ζωή της χώρας, εν τούτοις λαμβάνουν το ελάχιστο μερίδιο από την εξωτερική οικονομική βοήθεια όσον αφορά την κατανομή κονδυλίων για δημόσια έργα.

 

5.       ΔΗΜΕΥΣΕΙΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΩΝ

Στο ζήτημα της ιδιοκτησίας, η κατάσταση είναι τραγική. Μια ισχυρή καμπάνια βρίσκεται σε εξέλιξη όλα αυτά τα χρόνια, η οποία τελευταία έχει ενταθεί, με στόχο την αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος στις περιοχές όπου ιστορικά ζουν Έλληνες. Στη Δρόπολη και στο Βούρκο έχουν αρπαγεί τεράστιες εκτάσεις, καθώς και ιδιοκτησίες στους Αγίους Σαράντα και το Δέλβινο.

Έτσι , οι αλβανοί προσπαθούν , με σωρεία άδικων και κατασκευασμένων δικαστικών αποφάσεων , να οικειοποιηθούν χιλιάδες στρέμματα γης,δασικής η  λιβαδικής, που είναι ιδιοκτησία των χωριών, των μοναστηριών και του ίδιου του κράτους ακόμα ενώ εκτάσεις γης επιστρέφονται σε άτομα μη πραγματικούς ιδιοκτήτες, οι οποίοι τις περισσότερες των περιπτώσεων δεν ήταν ούτε καν κάτοικοι των περιοχών αυτών.

 

6.       ΑΥΘΑΙΡΕΤΕΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ ΜΕΤΑΡΥΘΜΙΣΕΙΣ

Η Αλβανική Κυβέρνηση με τις κατά καιρούς Διοικητικές Μεταρρυθμίσεις, επανακαθορίζει τα διοικητικά όρια στο νότιο τμήμα της χώρας, κατά τρόπο ώστε η δύναμη ψήφου και εκπροσώπισης Ελλήνων (και Βλαχόφωνων Ελλήνων), να μειωθεί σε τοπικό και εθνικό επίπεδο.

 

7.       ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ

Παρά τις επανειλημμένες υποσχέσεις σε ξένες κυβερνήσεις και Διεθνείς οργανισμούς, οι αλβανικές αρχές δεν έχουν επιστρέψει όλες τις εκκλησίες, τα μοναστήρια, τις εκκλησιαστικές εκτάσεις, τις εικόνες, τα ιερά σκεύη, τα εκκλησιαστικά αρχεία και έργα τέχνης που είχε αφαιρέσει το αθειστικό καθεστώς από την Ορθόδοξη εκκλησία.

Από την πλευρά της η Ορθόδοξη Εκκλησία της Αλβανίας, έχει επιτελέσει μεγάλο έργο. Σίγουρα όμως μένουν πολλά ακόμη να γίνουν.

Σε πολλές Ελληνόφωνες περιοχές η λειτουργία γίνεται στα Αλβανικά.

Πάρα πολλές άλλες δεν έχουν καν ιερέα.

 

8.       ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΤΟΜΕΑΣ

Διαδοχικές αλβανικές κυβερνήσεις την τελευταία δεκαετία έχουν συστηματικά κρατήσει όλους τους Έλληνες εκτός θέσεων δύναμης σε όλους τους τομείς της δημόσιας ζωής, κάτι που ούτε οι αθειστικές κυβερνήσεις, επιχείρησαν κατά τη μακρόχρονη παραμονή τους στην εξουσία.

 

9.       ΑΠΟΓΡΑΦΗ

Το μεγαλύτερο έγκλημα όμως συντελέστηκε στο δικαίωμα προσδιορισμού της εθνικής και θρησκευτικής ταυτότητας. Για περίπου έναν αιώνα, οι έλληνες την καταγωγή, υπόκειντο σε βίαιες κυβερνητικές προσπάθειες να τους αφαιρέσουν την εθνική ταυτότητα με μεθόδους όπως η υποχρεωτική εξορία, η άρνηση εκπαίδευσης στη μητρική τους γλώσσα και ο εξαλβανισμός των ονομάτων τους. Η απογραφή, αποτελεί ευκαιρία για την αλβανική πλευρά να επανορθώσει ορισμένα από τα δεινά που προκάλεσε η πολιτική της, τηρώντας τα διεθνώς αποδεκτά ως νόμιμα στη συγκεκριμένη διαδικασία.

 

10. ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ

Μία εικόνα της οδυνηρής πραγματικότητας παίρνουμε καταγράφοντας τα πρόσφατα γεγονότα.

1.Ανατίναξη ενός Σταυρού-Κωδωνοστασίου στην Τζάρα.

2.Καταστροφή Ορθοδόξου Νεανικής Κατασκηνώσεως πλάι στην Ι.Μ.Αγ.Γεωργίου Αγίων Σαράντα.

3. Η έξωση της Ορθοδόξου κοινότητας από ένα παλαιό ναό στην Πρεμετή (καταγγελία Συμβουλίου Ευρωπαικών Εκκλησιών, 3/10/04 Πράγα).

4. Γκρέμισμα 220 σπιτιών των Βορειοηπειρωτών από Χειμάρρα μέχρι Αγίους Σαράντα δήθεν ως αυθαίρετα («Λαϊκό Βήμα» Αργυροκάστρου 14/11/2004

5. Παραβίαση και κλοπή των χρημάτων του Ι.Ν. Αγίου Χαραλάμπους Αγίων Σαράντα στις 26/10/04 και την ίδια νύχτα βεβήλωση και κλοπή στην εκκλησία του Δέλβινου.(«Λαϊκό Βήμα» Αργυροκάστρου 4/11/2004 )

6. Ακόμη, ο μουφτής του Αργυροκάστρου BASHKIM CAUSHI  ζητεί να επιστραφούν κτήματα της Ιεράς Μονής Κοιμήσεως της Θεοτόκου Δρυάνου, από χρόνια επικυρωμένα και παραχωρημένα στην Ι. Μόνη, ως «Βακούφικα» με αποφάσεις του πρωτοδικείου και εφετείου Αργυροκάστρου («Λαϊκό Βήμα» 4/11/2004)

7. Εισβολή και ζημιές σε Ελληνικό Νηπιαγωγείο στη Χειμάρρα 2 φορές.

8. Η ανά πάσα στιγμή και ώρα προκλητική ανακίνηση του θέματος της Τσαμουριάς αποτελεί ένα αγκάθι στις σχέσεις των δύο χωρών, υποκινούμενο από την αλβανική θρασύτητα.

9. Καταδίκη πέντε (5) Βορειοηπειρωτών σε διετή φυλάκιση για τις δραστηριότητες τους υπέρ του δημάρχου Χειμάρρας Β. Μπολάνου, στις πρόσφατες εκλογές.

10.    Τέλος, όλα αυτά, και άλλα, τα οποία ίσως δε βλέπουν το φως της δημοσιότητας, φανερώνουν μια συστηματική πολιτική εις βάρος της ορθοδοξίας και της Ελληνικής μειονότητας. 

 

 

ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΑΠΟ ΒΟΡΕΙΟΗΠΕΙΡΩΤΕΣ-ΟΜΟΝΟΙΑ-ΚΕΑΔ

 

1.ΔΙΕΘΝΟΠΟΙΗΣΗ ΒΟΡΕΙΟΗΠΕΙΡΩΤΙΚΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ -  ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΧΕΙΜΑΡΡΑΣ

Οι περασμένες εκλογές στην Αλβανία για την εκλογή δημάρχων και επάρχων με όλα όσα τις συνόδευσαν απέδειξαν για πολλοστή φορά την πάγια ανθελληνική πολιτική της γείτονος και τη δεδηλωμένη στην καθημερινή πρακτική απροθυμία της να σεβαστεί τα διεθνή νόμιμα.

Παρά τις πομπώδεις και καθησυχαστικές διαβεβαιώσεις της Αλβανικής κυβέρνησης, τα κρούσματα της καλπονοθείας και η απροκάλυπτη προσπάθεια διαμόρφωσης του εκλογικού αποτελέσματος, μαρτυρούν το αναληθές των κυβερνητικών υποσχέσεων.

Γεγονότα όπως η παρεμπόδιση των Βορειοηπειρωτών να διαβούν τα Ελληνοαλβανικά σύνορα, η παρεμβολή εμποδίων στην ομαλή διεξαγωγή της εκλογικής διαδικασίας, η άσκηση ψυχολογικής βίας κατά των ψηφοφόρων αλλά και το απαράδεκτο φαινόμενο της μη αναγραφής στους εκλογικούς καταλόγους των ονομάτων όσων είχαν μεταβεί στην Αλβανία από την Ελλάδα για να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα, φανερώνουν έλλειμμα δικαιικής τάξης και απουσία κάθε δημοκρατικής ευαισθησίας.  

Εκείνο όμως πού αξίζει να υπογραμμιστεί είναι πως η διαπίστωση αυτών των φαινομένων αποτελεί και το περιεχόμενο της έκθεσης που υπέβαλαν οι διεθνείς παρατηρητές του Ο.Α.Σ.Ε. , με αφορμή τις εκλογές στην Αλβανία. Εδώ θα πρέπει να τονιστεί ιδιαίτερα ο ρόλος του κ. Ε. Ντούλε, προέδρου του ΚΕΑΔ, ο οποίος κατά την διάρκεια των γεγονότων ενημέρωνε με άψογο τρόπο τους παρατηρητές, έτσι ώστε να αντιληφθούν την πραγματική κατάσταση.

Σε συνέντευξη τύπου, ο επικεφαλής της αποστολής Εκλογικών Παρατηρητών του ΟΑΣΕ/ODIHR κ.Πουλίτσι,αναφέρει ότι: “στη Χειμάρρα οι παρατηρητές μας διαπίστωσαν κάποιες παρατηπίες σε εκλογικά κέντρα. Αυτές οι πατατυπίες ήταν σημαντικές. Υπήρξαν εκλογικά κέντρα στα οποία η κάλπη βρέθηκε με ψηφοδέλτια κολλημένα μεταξύ τους κατά δέσμες…Όσον αφορά την Ελληνόφωνη μειονότητα, μιλήσαμε για τη Χειμάρρα που είναι Δήμος όπου ζεί Ελληνόφωνη Μειονότητα”.

Επίσης , ο εκπρόσωπος του Συμβουλίου της Ευρώπης κ. Μπούτσι είπε χαρακτηριστικά: “ Αναφορικά μα την Ελληνόφωνη Μειονότητα στη Χειμάρρα γνωρίζουμε ότι υπάρχουν ελληνικές μειονότητες στην Αλβανία. Αλλά όπως γνωρίζετε η κατάσταση στην περιοχή της Χειμάρρας δεν είναι ίδια με τις άλλες ελληνικές μειονότητες. Για μας είναι πολύ σημαντικό να πούμε ότι

υπάρχει μία Ελληνόφωνη Μειονότητα στη Χειμάρρα. Γιατί υπάρχει συνθήκη στο Συμβούλιο της Ευρώπης για τις μειονοτικές γλώσσες η οποία έχει επικυρωθεί από την Αλβανία…Όσον Δε αφορά τα αποτελέσματα στη Χειμάρρας,έχουμε παραδείγματα στα έγινε τροποποίηση των αποτελεσματων”.

Επισημαίνουμε ότι μετά από την απόφαση του διεθνούς δικαστηρίου της Χάγης Περί της ελευθερίας της Ελληνικής γλώσσας(το 1935), για πρώτη φορά αναγνωρίζεται από διεθνή οργανισμό ο ελληνόφωνος χαρακτήρας της περιοχής της Χειμάρρας. Το γεγονός αυτό προσδίδει μεγαλύτερη βαρύτητα στη διεκδίκηση των ιστορικά κατοχυρωμένων δικαιωμάτων των γενναιόψυχων Χειμαρριωτών.

Στις τελευταίες δημοτικές εκλογές η ελληνική κοινότητα κατάφερε να εκλέξει δήμαρχο , στην Χειμάρρα τον κ.Βασίλη Μπολάνο σημαντικό στέλεχος της ΟΜΟΝΟΙΑΣ.

 

2.ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΕΣ

α) ΝΑ ΠΑΡΑΜΕΙΝΟΥΝ ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΤΟΥΣ

β) ΝΑ ΕΠΙΣΤΡΕΨΟΥΝ ΟΣΟ ΜΠΟΡΟΥΝ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ

-67 νέες επιχειρήσεις λειτουργούν στην Δερβιτσιάνη.

-Στα χωριά της Λιβαδειάς συνεχίζεται η επιστροφή  ανθρώπων στον τόπο τους.Τον  τελευταίο καιρό επέστρεψε ο Βαγγέλης Τάλλιος. Εφόσον δούλεψε μαζί με την οικογένειά του και εξασφάλισε μερικά χρήματα μαζί με τα παιδιά του ξαναγύρισε στο σπίτι του στη Λιβαδειά. Ήδη έχει ανοίξει το συνεργείο και τώρα το προετοιμάζει για την εγκατάσταση των μηχανημάτων. Έτσι η Λιβαδειά καλωσορίζει και έναν άλλο χωριανό της, το Βαγγέλη Τάλλιο και την οικογένειά του.

-Ταξιδεύοντας από Λιβαδειά προς Αγίους Σαράντα στο τρίτο χιλιόμετρο αυτού του δρόμου,στο χωριό Κουλουρίτσα μαζί με το σύζυγό της η Γαρούφω Γιάτα, φτιάχνουν το πρώτο σύγχρονο θερμοκήπιο. Το αγόρασαν στην Πρέβεζα και με τη βοήθεια τεχνικών από εκεί  το εγκαθιστούν. Φέτος ,λέει η Γαρούφω,θα καλλιεργήσουμε ένα στρέμμα με τομάτα. Η τεχνολογία που εφαρμόζεται στο θερμοκήπιο είναι σύγχρονη και σίγουρα η αποδοτικότητα θα είναι υψηλή. Μετά λοιπόν από μο σύγχρονο εργοστάσιο του Λευτέρη Μαρίνη τώρα εγκαθίσταται στην περιοχή κι ένα σύγχρονο θερμοκήπιο από τη Γαρούφω  Γιάτα.

γ) ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ

 

3.ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΜΕΙΟΝΟΤΙΚΩΝ ΖΩΝΩΝ

Είναι ώρα η Ελληνική κυβέρνηση καθώς και η αντιπολίτευση, να πουν επιτέλους τι αποτελεί για την δική μας πλευρά η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΑΛΒΑΝΙΑΣ. Ποια είναι επιτέλους για την Ελληνική πλευρά η Βόρειος Ήπειρος; Μόνο τα 99 χωριά των περιοχών Αργυροκάστρου, Δελβίνου και Αγίων Σαράντα, που αυθαίτερα αναγνωρίζει η Αλβανική πλευρά;

Ή είναι όλος ο ελληνισμός που κατοικεί σε ολόκληρη την Αλβανία;

 

4.ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΕΚΦΡΑΣΗ ΜΕΣΩ ΟΜΟΝΟΙΑΣ-ΚΕΑΔ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΕΣΩ ΑΛΒΑΝΙΚΩΝ ΣΧΗΜΑΤΙΣΜΩΝ.

 

5.ΠΛΗΡΗΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΒΛΑΧΟΦΩΝΟ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟ

 

6.ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ-ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.

 

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Και η επίσημη Ελλάδα?

Μία πολιτική κατευνασμού η για την ακρίβεια, ένα άνευ προηγουμένου “κανάκεμα” των γειτόνων μας, από όλες τις Ελληνικές κυβερνήσεις, πολλές φορές οδήγησε στην εμφάνιση παράδοξων και ανιστόρητων απαιτήσεων από την πλευρά τους και εμφάνισε μία  εικόνα αδιαφορίας μας, για το μεγάλο Εθνικό θέμα της Β .Ηπείρου.

‘Όμως, ειδικά στην περίπτωση της Αλβανίας κανένας δεν έχει το δικαίωμα να εθελοτυφλεί ,αφού εκεί υπάρχει ακόμη, προς πείσμα πολλών, μία ζώσα προέκταση του Ελληνισμού.

 

Από την νέα Κυβέρνηση της Ελλάδος οι Βορειοηπειρώτες περιμένουν πολλά.

Ειδικότερα μετά την επιτυχημένη επίσκεψη αντιπροσωπείας του ΚΕΑΔ υπό τον κ.Ε.Ντούλε και την συνάντησή του με τον Πρωθυπουργό κ.Κ.Καραμανλή , του οποίου η ευαισθησία για το Εθνικό θέμα είναι γνωστή, οι προσδοκίες έγιναν ακόμη μεγαλύτερες. Όταν υπάρχει έντονο ενδιαφέρον και ευαισθησία από την ελληνική πολιτική ηγεσία, οπλίζεται η θέληση των ταλαιπωρημένων Βορειοηπειρωτών να αντέξουν και να διεκδικήσουν όλα τα δικαιώματά τους.

 

Αυτό είναι το χρέος της Ελλάδος. Το χρέος των βορειοηπειρωτών είναι να ακούσουν την έκκληση του ανθρώπου που πραγματικά τους αγάπησε και αυτοί τον λάτρευσαν γιατί τους συμπαραστάθηκε σε όλες τις δύσκολες ώρες, του Σεβασμιοτάτου Μητροπολίτου Δρυινουπόλεως, Πωγωνιανής και Κονίτσης κυρού Σεβαστιανού, που με την ανοικτή επιστολή του στις 22 - 11- 93 τους καλεί όλους, κυρίως όμως τους διανοουμένους και τα παιδιά, να επιστρέψουν στη Βόρειο Ήπειρο και να αγωνίζονται γιατί υπάρχει ο κίνδυνος σχολεία ελληνικά να ανοίξουν αλλά να μην υπάρχουν μαθητές να φοιτήσουν σε αυτά. Και τότε η ευθύνη θα βαρύνει κυρίως τους ίδιους τους βορειοηπειρώτες.